Abri’s in Groningen krijgen nieuwe concessiehouder
Groningen heeft de aanbesteding van de gemeentelijke abri’s voorlopig gegund aan buitenreclame-exploitant Exterion Media, aldus Nederlands MediaNetwerk. Eerder berichtten we al over een nieuwe concessiehouder van driehoeksborden in Groningen. Het contract voor de abri’s wordt aangegaan voor een periode van 10 jaar en heeft betrekking op zowel traditionele- als digitale reclamerechten in de stad Groningen. Door deze gewonnen concessie heeft Exterion Media een exclusieve positie in Groningen. De exploitant breidt haar digitale portfolio verder uit door, naast in winkelcentra en op NS stations, nu ook abri’s en europanels op straat te voorzien van digitale schermen.
Het nieuwe contract start 1 juli 2018 en betreft reclamerechten in bushokjes, europanels en digitale objecten. Met de toevoeging van deze aanbesteding vult Exterion Media haar bestaande portfolio in Groningen aan met zowel extra traditionele objecten als digitale objecten en is daarmee de enige buitenreclame-exploitant in Groningen.
Met ruim 200.000 inwoners is Groningen veruit de grootste stad van Noord-Nederland. De stad trekt mede door haar uitgebreide winkelaanbod, het bruisende uitgaansleven, de Martinitoren, het Groninger museum en haar eigen Medisch Centrum veel bezoekers. Door haar sterke regionale functie trekt de stad ook veel bezoekers uit omliggende kleinere dorpen en steden. Groningen is daarnaast de jongste stad van Nederland, mede door de 50.000 studenten die een studie volgen aan de Rijksuniversiteit of Hanzehogeschool. Ook trekt de stad dagelijks veel werkzame personen door grote bedrijven die hier recentelijk gevestigd zijn zoals Google, Dienst Uitvoering Onderwijs en Belsimpel.
Reclame op A-locaties via abri’s in Groningen
Exterion Media zal met haar objecten aanwezig zijn op A-locaties zoals de Grote Markt en middenin populaire winkelgebieden, maar ook op de Gedempte Zuidergracht, Groningen CS, het Groninger Museum, vlak voor de Rijksuniversiteit en aan de voet van de Martinitoren. Vanaf 1 juli worden de huidige abri’s en europanels van de huidige exploitant in de Diepenring vervangen of verwijderd.
Hoe werkt adverteren in bushokjes of losstaande abri’s?
In vrijwel alle gemeentes van Nederland is het mogelijk om op abri’s te adverteren en is er een concessiehouder. Het kan zijn dat er geen reclameruimte in abri’s is in historische binnensteden. De concessiehouder heeft het recht om de advertentieruimte te mogen verkopen over een periode van vele jaren. Het kan zijn dat er in een gemeente 2 concessiehouders zijn: een voor de abri’s en een voor de abri’s zonder bushokjes (de Mupi’s of Europanels dus). Daarnaast zijn er weer andere exploitanten voor de ‘abri’s’ in/op particuliere terreinen en gebouwen zoals supermarkten, overdekte winkelcentra, parkeergarages, tankstations of NS-stations. Abri’s kunnen per week worden ingezet en hebben een vaste wisseldag, aan het begin van de week.
Wat kost abri-reclame?
Wat kost de reclameruimte op abri’s? De prijs bestaat uit twee delen: de reclameruimte inclusief het wisselen, transport e.d. en de kosten voor het drukwerk. Als je de affiches meerdere weken laat hangen zijn er (normaal gesproken) maar een keer wissel-, transport en drukwerkkosten. Dit heeft een gunstig effect op de prijs per affiche per week. Verder is de prijs per ‘vlak’ afhankelijk van het volume van je order en de populariteit van de betreffende ruimte. In grote steden of in gebieden waar een bepaalde doelgroep komt, is er meer vraag en is de prijs doorgaans hoger. Dat laatste geldt ook voor bepaalde weken van het jaar. Voor feestdagen kan de prijs hoger zijn dan tijdens de zomervakantie. Tevens is het tarief hoger bij selectieve inzet, bijvoorbeeld uitsluitend in 1 wijk van een stad of rondom een bepaalde locatie. Er is spraken van een toenemend aantal digitale abri’s. Hiervoor is uiteraard geen drukwerk benodigd. De reclameruimte wordt hier gedeeld met andere adverteerders.
Offerte aanvragen?
Een offerte opvragen voor adverteren in de abri’s / bushokjes in Groningen doet u via deze website.