nieuws en tips

Wat kost reclame op de radio en hoe werkt het?

reclame radio spot adverteren

Wat kost radioreclame?

Op de vraag wat een auto kost, is net zo makkelijk antwoord te geven als wat radioreclame kost.

Spot en non-spot

Allereerst zijn er 2 vormen van radioreclame: spot en non-spot. Non-spot (branded content) is elke vorm van radioreclame die buiten de reclameblokken valt. Denk hierbij aan een actie als onderdeel van een programma of sponsoring van een programma of item. De prijs van non-spot radioreclame is bijna altijd het gevolg van maatwerk. De prijs van reclame tijdens de reclameblokken, oftewel ‘spot’  is het resultaat van een eenvoudig rekensommetje.

De volgende variabelen spelen een rol bij de prijsbepaling:

  • zender
  • moment van de dag
  • dag(en) van de week
  • maand van het jaar

Prijs per seconde

De prijs per seconde van een spotje wordt simpelweg hoger als een zender meer en/of commercieel interessantere luisteraars heeft. BNR Nieuwsradio heeft bijvoorbeeld als doelgroepzender relatief weinig luisteraars. Echter deze doelgroep is voor veel zakelijke adverteerders zo interessant dat het een hogere prijs per seconde per luisteraar met zich meebrengt. Verder zijn de ochtend- en avondspits en doordeweekse dagen bijna altijd duurdere momenten en is augustus een goedkopere maand dan bijvoorbeeld november of april.

Dit resulteert in een prijs per seconde per reclameblok. Houd er vervolgens rekening mee dat een spot altijd een veelvoud van 5 seconden is, dus 5, 10, 15, 20, etc. In tegenstelling tot bij tv-reclame wordt een spot niet duurder per seconde als hij korter wordt. Als je je boodschap dus net zo goed kwijt kunt in een commercial van 10 seconden, levert dat voor dezelfde prijs het dubbele aantal spots op al bij een commercial van 20 seconden. Radioreclame kan ook per GRP (= gross rating point, 1.000 luisteraars binnen een doelgroep) worden ingekocht. Echter, dezelfde rekensom staat aan de basis bij het bepalen van de prijs per GRP.  De hierboven omschreven variabelen leveren een bruto-prijs op. Volume en vraag en aanbod bepalen hoeveel korting je krijgt.

Een radio commercial maken

Met de kosten van de spots ben je er nog niet. Er moet natuurlijk ook nog een radio-commercial worden gemaakt. Dit kan vanaf enkele honderden euro’s als je een studio met technicus per uur afhuurt, tot vele tienduizenden euro’s met een bekende Nederlanders als ‘stem’. Vergeet niet te informeren hoe lang je de commercial uit mag zenden voordat je opnieuw moet betalen voor het gebruik van de stem en/of muziek. Standaard zijn de rechten (als daar sprake van is) voor een periode van 1 jaar afgekocht.

Samengevat

Samengevat kost radioreclame in Nederland tussen enkele euro’s (lokaal) en zo’n 1.000 euro per spot. Daar komt dan nog een bedrag bij voor de productie van de commercial, welke je voor een groot deel zelf in de hand hebt. De belangrijkste vraag is natuurlijk wat radioreclame oplevert, op de korte maar vooral ook op de langere termijn!

Meer weten over de mogelijkheden van radioreclame?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van radioreclame? Neem dan eens vrijblijvend contact op of vraag een offerte aan via ons offerteformulier.

Vraag een offerte aan bij Mediaofferte voor de beste prijs