nieuws en tips

Bioscoopreclame, hoe werkt dat eigenlijk?

bioscoopreclame

Bioscoopreclame, hoe werkt dat eigenlijk?

Het bioscoopbezoek in Nederland kende een absolute piek in de jaren ’50. In het jaar 1956 stond te teller op zijn hoogste met 70 miljoen bezoeken. Daarna daalden de cijfers door de opkomst van de tv, video en later de dvd. Sinds 2012 stijgt het aantal bezoekers echter weer. In 2016 telden we 34.177.932 bezoekers, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2015. De mogelijkheden voor bioscoopreclame zijn divers en de prijsstelling varieert. Zo zijn er opties voor grote en kleine budgetten. 

Investeringen

Over de hele breedte – van concerns, onafhankelijke bioscopen, grote en kleine filmtheaters – is er stevig geïnvesteerd. In 2016 zijn er ruim 50 additionele filmzalen geopend en dat leverde zo’n 9.500 extra stoelen op, daarnaast werden op veel plaatsen technologische vernieuwingen doorgevoerd. Eén ding hebben alle bioscopen en filmtheaters gemeen: het willen aanbieden van een ervaring, de bioscoop en het filmtheater zijn daarom nog steeds dé plek om een film te beleven. De gemiddelde ticketprijs steeg licht (0,5 %) naar 8,42 euro, daarmee blijft filmbezoek een aantrekkelijke vorm van vrijetijdsbesteding.

Mogelijkheden van bioscoopreclame

De mogelijkheden voor reclame in de bioscoop zijn breed. Zo bestaan er landelijke netwerken voor een brede doelgroep, maar kan men ook lokaal adverteren in de regio of in specifieke bioscopen of juist gericht films kiezen voor uw campagne. De grote campagnes zijn met name geschikt voor grote budgetten gericht op een grote doelgroep. Het is echter ook mogelijk om te adverteren vooraf aan een specifieke film of vooraf aan verschillende films. Zo kunt u een specifiek profiel film kiezen dat aansluit bij de doelgroep. Een advertentiecampagne die wordt vertoond vooraf aan actiefilms zal veelal anders zijn dan een die aansluit bij romantische komedies. Verder is het bij bioscoopreclame mogelijk om te richten op familiefilms. Zo heeft u de aandacht van zowel de ouders als hun kinderen. Verder is het mogelijk om te adverteren bij de zogenaamde art-house bioscopen. Deze bioscopen draaien films die veelal buiten het commerciële aanbod vallen.

Live action en movie-graphics

Adverteerders kunnen bij bioscoopreclame kiezen voor live-action commercials of voor zogenaamde movie-grafix commercials. Met live action wordt aangeduid dat er bij de vervaardiging van de film of commercial gebruik is gemaakt van het werk van menselijke acteurs. Vaak zijn dit van tv bekende reclames die in de bioscoop draaien in een uitgebreidere versie. Movie graphics zijn filmpjes die vaak gebruikt worden voor uitleg of instructies. Ze bestaan vaak uit een relatief eenvoudige animatie en er komt geen live action aan te pas. Movie graphics worden voornamelijk ingezet voor lokale campagnes.

Prijsopbouw van bioscoopreclame

De prijs van bioscoopreclame is opgebouwd uit verschillende factoren, namelijk: de plaats, de zaal of het aantal stoelen, het aantal verwachte bezoekers, de lengte van de spot, de lengte van de campagne en de periode in het jaar. Verder is er sprake van technische kosten die bestaan uit handlings- en instelkosten. De meeste factoren spreken voor zich, houd er echter rekening mee dat er altijd wordt geoffreerd op basis van het verwachte aantal bezoekers. Dit werkt twee kanten op. Wanneer er veel meer bezoekers komen dan verwacht, dan stopt uw campagne mogelijk eerder. Andersom heeft u recht op verlenging wanneer er veel minder bezoekers verschijnen dan verwacht.

Omdat het aanbod zeer divers is, is het verschil in prijsstelling eveneens groot. Over het algemeen geldt:

  • Movie-graphics campagnes zijn in te zetten met een relatief laag budget, doordat de productie minder investering vergt dan een live action spot. Deze vorm van bioscoopreclame wordt met name gebruikt op lokaal niveau.
  • Grote bioscopen zijn duurder dan kleine bioscopen
  • In populaire periodes (bijv. de herfstvakantie of rondom Kerst) geldt een seizoenstoeslag

Meer weten?

Meer weten over bioscoopreclame in Utrecht of Amsterdam of andere steden, reclame in lokale bioscopen of landelijke bioscoopcampagnes? Vraag eens vrijblijvend een offerte aan.

 

 

Vraag een offerte aan bij Mediaofferte voor de beste prijs