nieuws en tips

Abri-reclame: Hoe werkt het? En wat kost het?

abri reclame bushokje

Foto: Google Maps

Abri-reclame: Hoe werkt het? En wat kost het?

Feitelijk is een abri een wachthuisje bij bus- of tramhalte. De advertentievlakken in abri’s zijn beschikbaar voor het plaatsen van reclame, maar men spreekt in dat geval vaak ook gewoon van ‘abri’s’. Voor vrijstaande abri’s (waar dus geen bushokje aan vast zit) wordt ook de benaming ‘Mupi’ of ‘Europanel’ gebruikt. Deze vind je ook op plekken waar geen bussen komen zoals in voetgangersgebieden van stadscentra. Voor een liggende abri wordt ook de term ‘spread’ gebruikt. Deze vind je doorgaans alleen op NS-stations. Het formaat van een abri, Mupi of Europanel is 1185 x 1750 mm, breedte x hoogte (iets meer dan 2 vierkante meter). Verder zijn abri’s van binnenuit verlicht en dus 24 uur per dag zichtbaar.

Hoe werkt adverteren in bushokjes of losstaande abri’s?

In vrijwel alle gemeentes van Nederland is het mogelijk om op abri’s te adverteren en is er een concessiehouder. Het kan zijn dat er geen reclameruimte in abri’s is in historische binnensteden. De concessiehouder heeft het recht om de advertentieruimte te mogen verkopen over een periode van vele jaren. Het kan zijn dat er in een gemeente 2 concessiehouders zijn: een voor de abri’s en een voor de abri’s zonder bushokjes (de Mupi’s of Europanels dus). Daarnaast zijn er weer andere exploitanten voor de ‘abri’s’ in/op particuliere terreinen en gebouwen zoals supermarkten, overdekte winkelcentra, parkeergarages, tankstations of NS-stations. Abri’s kunnen per week worden ingezet en hebben een vaste wisseldag, aan het begin van de week.

Wat kost abri-reclame?

Wat kost de reclameruimte op abri’s? De prijs bestaat uit twee delen: de reclameruimte inclusief het wisselen, transport e.d. en de kosten voor het drukwerk. Als je de affiches meerdere weken laat hangen zijn er (normaal gesproken) maar een keer wissel-, transport en drukwerkkosten. Dit heeft een gunstig effect op de prijs per affiche per week. Verder is de prijs per ‘vlak’ afhankelijk van het volume van je order en de populariteit van de betreffende ruimte. In grote steden of in gebieden waar een bepaalde doelgroep komt, is er meer vraag en is de prijs doorgaans hoger. Dat laatste geldt ook voor bepaalde weken van het jaar. Voor feestdagen kan de prijs hoger zijn dan tijdens de zomervakantie. Tevens is het tarief hoger bij selectieve inzet, bijvoorbeeld uitsluitend in 1 wijk van een stad of rondom een bepaalde locatie.

Ben je een poster aan het ontwerpen? Gebruik dan deze handige tip om te checken of de poster wel goed leesbaar is voor voorbijgangers.

Offerte aanvragen?

Een offerte voor abri reclame vraag je aan bij MediaOfferte.nl.

Neem gerust contact op als u advies wilt of als u een prijs wilt weten voor een campagne met abri-reclame.

Vraag een offerte aan bij Mediaofferte voor de beste prijs